Sunday 23 August 2020

Percutian Ke Pulau Perhentian

Pada 30/07/2020 - 01/08/2020 kitorang pergi ke Pulau Perhentian dan menginap di Ombak Dive Resort. Aku booking melalui Agoda je. Hehe. Kitorang pergi last minute padahal tarikh ni sebenarnya Raya Haji kan, bajet sebenarnya nak balik Kampung tapi disebabkan banyak kali dah balik kampung aku pun tukar plan lah nak bercuti. Hehe. Lagipun Melaka Raya Haji tak berapa meriah so kitorang pun proceed lah bercuti ke Pulau Perhentian. Hehe

Kitorang gerak dari Nilai dalam pukul 9.30pm, sampai dalam 6.45 am. Jem teruk jgk area gombak, yelah org nak balik kampung kitorang plak sibuk jgk nak bercuti, ape boleh buat, redah je le 🤣. Sampai sana kitorang siap chck in hotel bajet sbab husband aku penat. Hahaha. Yelah drive lme kn. Smpat lah tidur dan mandi semua. Then dalam tgh hari tu ktorg pun bergerak lah ke Jeti Kuala Besut, serius selama aku sampai ke Tioman or Redang ke jeti dorang senang je cari, tp jeti ni ssh plak sbb die kedalam. So jd confuse sgt mse tu😂. Puas kol org yg hndle bot tu. Nsib lah jumpe jgk. Ktorang parking area2 jeti tu jgk. Area rumah2 situ. Sehari rm10. Ok lah kan.

So dari Jeti Kuala Besut ke Ombak Dive Resort adalah dalam 30-40 minit. Hehe. Kira xda lah jauh sangat. Kenapa aku pilih Ombak Dive Resort? Hehe. Yang Paling penting sebab elektrik ade 24 jam. So xde lah risau sebab bawak budak kecik 3 tahun 😬😬, lagipun kitorang xamek pakej, senang sikit lah sebab bawak budak kecik kan, senang ikut jadual sendiri.

otw gi Pulau Perhentian

Cantik kan. pemandangan di jeti teluk aur

So sampai Ombak Dive Resort Kitorang rehat2 jap then  kitorang plan nak pergi Long beach, memandangkan perjalanan dalam 7-10mnit je jalan kaki so kitorang redah lah. Tapi xsangka kena mendaki bukit weh. Senak jgk perut. Sakit badan. Penat. Hahahaha. Nak balik dari Long beach ke Ombak lagi azab sebab rasa jauh pulak lagi2 baru lepas makan kat Long beach tu. Laki aku terpaksa tolak aku masa nak mendaki. Punya lah rasa berat badan nak bawak 🤣🤣🤣. Ni gambar masa kat Long Beach

So, hari pertama sampai sana kitorang santai2 je :) Hari kedua kitorang dah plan dan nak snorkling..hehhe. Disebabkan kitorang tak amek pakej kan so kitorang pun nak tanya lah resort kitorang duduk ni.. malangnya sorang pun xjawab fon.hahhahaa.semua sibuk beraya weh..adoi..geram ada, lawak ada.hahha..smpai staf situ tolong call, dorang dapat call tp dorang kate dorang cuti.hahhaa.hampeh kan? Nak tak nak, kitorang pun plan sndiri lah..cakap dgn laki aku, mesti ade bot dekat2 sni yang boleh bawak. so kitorang pun jalan2 lah tepi2 pantai tu. last2 dapat jugak jumpa orang yg boleh bawa gi snorkling. Abang tu kata ada 3 orang lagi nak join..aku pun ok je lah..meriah sket kan. masa tu abang tu caj rm50 1 kepala .so ktorang anak beranak rm150 je lah .hhehhe

Ni gambar2 kitorang gi snorkling, malangnya gmbar aku dalam air lupa nak amek.hahha..yelah 1st time bawak budak kecik gi snorkling..yg anak aku mule2 berani..last2 asek jerit minta tolong.hahhaa..nasib team 1 bot dgn aku tu sporting..layan anak aku jgk.hehehhe..

amjad bersama uncle hood( yg sama bot dgn ktorg)

amjad dgn auntie

amjad dgn mama

amjad dgn ayah

Cantik kan? hheheh..so bagi aku ok je kalau nak bawak anak cuma renyah je sket.pastu penat sket lah..anak aku nk msok 3 thun 5 bulan dah msa ni..Nasihat aku, kalau gi pulau jgm amek pakej kalau bawak budak kecik sebab kalo amek pakej kan mcm pack sket kan. so agak penat lah bagi budak, kalo sndiri2 ok sbb ikut timing kite. time ni pun anak aku siap tertido tau..hahahhaa..

hah sedap je kan die lena .hahahhaa...masa ni masing2 dah rentung.kah kah

sebelum snorkling

So hari ketiga ktorang check out pagi2..then trus jalan2 ke terengganu. Gi jalan2 je dan makan celup tepung hhhe

ni makan kat warung adik beradik masa ni. ketam tu xfresh lngsung.ade bau sket.hahhaa.

so lepas2 tu terus ktorg gerak balik terus melaka ok.sbb mak mertua nak buat korban esoknya.. hahhaa..yg xbestnye weh xdpt nk bawak ole2 sbb kebanyakan kedai tutup sebab Raya kan hehehhe. dan 1st time aku drive jauh dari Terengganu ke Melaka sebab laki aku penat hahhaa.

ok, sekian sahaja coretan aku.